Akce oslav 80. výročí osvobození 9.5. od 14:00 v Praze na Klárově a následně na Letné se bude účastnit i legendární tank T-34.

Klub historie tanku T-34, z.s. je spolek zaměřený na československou historii a vojenství za období 2. světové války v letech 1938-1945. Naší náplní je osvěta, včetně pořádání besed ve školách, peče o válečné hroby, organizace i účast na vojensko-historických ukázkách a sběr a restaurování druhoválečných zbraní a techniky. Mezi naše dlouhodobé cíle patří zřízení muzea věnovaného historii vojenství na Jesenicku a výstavba památníku hrdinům bojujícím za naši svobodu.
T-34
byl legendární sovětský střední tank z druhé světové války, známý svou jednoduchostí, odolností a mobilitou. Díky šikmému pancéřování, výkonnému 76,2mm (později 85mm) kanónu a širokým pásům měl vynikající schopnost pohybu v terénu. Byl klíčovým prvkem Rudé armády a sehrál zásadní roli v porážce nacistického Německa.
T-34 (model 1941–1945) – základní technické údaje:
Hmotnost: 26–32 tun (podle verze)
Délka: 6,68 m (s kanónem)
Šířka: 3,00 m
Výška: 2,45 m
Posádka: 4–5 mužů
Výzbroj
Kanón: 76,2mm F-34 (T-34/76) nebo 85mm ZiS-S-53 (T-34/85)
Kulomety: 2× 7,62mm DT
Pohon
Motor: V-2-34, vznětový, 12válcový
Výkon motoru: 500–600 koní (370–450 kW)
Max. rychlost: 55 km/h (na silnici)
Dojezd: 300–400 km
Tank T-34 byl průlomový svou kombinací pohyblivosti, pancéřování a palebné síly, což mu zajistilo dlouhou službu i po válce.



Další dobové kusy techniky:

GAZ 67 byl sovětský terénní užitkový automobil, který byl vyvinut na základě poznatků a zkušeností ze svého předchůdce, vozidla GAZ 64.
Motor benzínový čtyřválec o objemu 3,3 litru původně Ford vyráběný v Rusku na základě licence. Byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou s krátkou jedničkou do terénu, která pocházela pro změnu z náklaďního vozu GAZ MM a zadní i přední náprava z GAZu M1, přičemž vpředu byla doplněna o homokinetické klouby.
Stroj se však zapsal do povědomí i kvůli svým názvům a přezdívkám. Především v Polsku a Česku byl znám jako „Čapajev“. Jeho podobnost s americkými stroji mu vysloužila ve světě lehce posměšná pojmenování jako bylo „Iwan Willys“ nebo ChBW, tedy „Choču byť Willysom“. V Rusku mu většinou říkají jednoduše „gazik“.
výkon motoru: 40 kW při 2 800 ot./min.
pohon: 4×2 / 4×4
max. rychlost: 92 km/h
rychlost s přívěsem nebo kanónem: do 83 km/h
stoupání po nezpevněném povrchu: 38 stupňů
brodění: do 0,8 m, sníh: 0,4 m
spotřeba paliva na silnici: 12,6 l/100 km

Terénní automobil DODGE WC 52 USA
výrobce: DODGE TRUCKS, DIVISION OF CHRYSLER CORPORATION, DETROIT, MICHIGAN, USA
r. v. 1942
zdvih. objem 3772 cm3
palivo: BA
válců 6
počet míst celkem 8 (2+6)
délka: 4240 mm, šířka: 2108 mm, výška: 2159 mm
nejvyšší povolená hmotnost: 3334 kg
spotřeba: 20 – 25 l/100 km při ustálené rychlosti

Protitankový kanón vzor 42 (M-42) bylo sovětské dělo, které bylo v modifikaci používané i v některých lehkých sovětských tancích. Jednalo se o pokračovatele kanónu 45 mm vzor 1937. Oproti svému předchůdci měl delší hlaveň, vyšší průbojnost a přesnost, pancéřový štít byl zesílen na 7 mm. Sériová výroba byla zahájena roku 1942.